Klubbens historia

Klubbens historia

 

Långt före internet, på den gamla goda tiden med Gula Tidningen och annonser i lokala tidningar.

Hemlighetsmakeri

Av någon anledning verkade det vara lite "hemligt" att berätta för andra vad man hade. Man kunde hitta en annons i Gula Tidningen, ringa annonsören, och få reda på att Sprint-sakerna redan var sålda. Gången efter kanske man var först. Ibland satte man själv ut en annons pga dubletter, och då var det ett antal som ringde. Efter ett tag gick det att skönja ett mönster. Det var "Thomas", "Göran", "Micke" och några till som hela tiden verkade dammsuga marknaden.

Vid samtal med dem i samband med en annons, så ville de aldrig avslöja vad de hade. -Har du något annat att sälja?

Svaret blev ofta ; - Ja kanske, jag vet inte riktigt vad jag har. Sakerna ligger i en låda någonstans. Om jag kommer ihåg kan jag kolla...... Ring om nå'n vecka.

 

Det visade sig dock att de mycket väl visste vad de hade. Närmare bestämt exakt vad de hade men man ville inte berätta......

Det fanns ca 20 personer i landet som i allra högsta grad var att betrakta som större samlare. Vi hade ingen koll på vad de hade, det var ju lite "hemligt"....

 

Klubben startas

1996 tog vi därför beslutet att starta en klubb. Det var dags att förena alla "nördar" med samma intresse och faktiskt kunna dra nytta av varandra istället.

Det skulle gagna alla att ta del av varandras kunskap och erfarenhet, kunna utbyta lite reservdelar mm, träffas och köra, osv.

Klubben döptes till Märklin Sprint Racing Club Sweden. Dels för att signalera att vi faktiskt använder våra saker, och dels att vi finns i Sverige.

 

Tidningen

Med ca 20 medlemmar började vi ge ut en tidning. Vi hade massor av material som vi ville delge alla.

Det blev en hel del klippande och klistrande, och vi var oerhört stolta. Något liknande hade nog aldrig gjorts!

Tidningen nr.1 från 1997 innehöll inte så många sidor eftersom vi ville ha ut den snabbt. Text och bilder var

rejält tilltagna så att de skulle synas ordentligt. Nr.2 var ett lyft med mera info, och med varje varje nytt nummer

som kom till världen, fick vi minska ner allt så att det skulle få plats. Klubben ökade rejält i medlemsantal.

 

Från och med nr 9 var tidningen helt och hållet digital, och det var äntligen slut med klippandet/klistrandet.

I och med nummer 13 upptäckte vi dessvärre att det inte finns hur mycket som helst att skriva om.

Vi beslöt då att det skulle få bli den sista tidningen, och att vi helt och hållet skulle övergå till en hemsida.

 

Hemsida

Årsavgiften sänktes och vi satsade på hemsidan. Vi hade inget eget domännamn; sidan fanns på en krånglig plats med långt namn, men många hittade dit ändå. Klubben fortsatte att växa.

Så småningom gjordes en helt ny hemsida med ett eget domännamn (www.marklinsprint.se). Den var mycket proffsigare men av olika skäl var den så småningom lite knepig att underhålla. Efter ett par år utan uppdateringar kunde vi konstatera att medlemsantalet sjönk. Dags för åtgärd! Hemsidan har nu

därför flyttats till ett annat webhotell där uppdateringarna är lättare för oss att lägga in. Och medlemsantalet har redan börjat öka :)

 

Förresten, vi döpte ju om klubben....... Detta berodde på att många från andra länder ville gå med, och det var då bättre med en internationell prägel.

Därför togs Sweden bort, och MSRC föddes; Märklin Sprint Racing Club. Detta var i samband med nr.12 som kom ut våren 2002.