Däcksgrepp

Däcksgrepp

 

En bil med bra motor behöver inte alltid innebära en trevlig körupplevelse. På grund av dåliga däck kan sladdandet bli för mycket, och bilen blir en ren mardröm att köra. Att man dessutom bara står och spinner vid startlinjen ser ju inte precis imponerande ut.

 

Är däcken mycket gamla och hårdnade så är det inte mycket att göra annat än att handla däck.

Men har de lite mjukhet kvar kan det vara värt att försöka tvätta upp ytan igen.

 

 

Rengöringsmedel :

Jag har provat många olika rengöringsmedel, och alla har de egentligen någon nackdel. Antingen är de för "veka",

eller så är de för starka. Vissa fungerar bra på däck, men råkar man få lite vätska på lacken, så blir det ett permanent minne.

 

Andra fungerar bra, men gör så att däcken åldras mycket snabbare, och torkar ut på kort tid. Vissa har dessutom en lukt som

gör att man inte kan vara i närheten av bilen på flera timmar.

 

Den vätska som jag har funnit vara den mest lättarbetade, minst "förstörande", minst illaluktande, och dessutom väldigt bra att

ta bort färgavlagringar och liknande från karossen, är ISOPROPANOL.

 

Denna vätska brukar användas till att göra rent skriv/läs huvudet i bandspelare, videoapparater odyl, samt att göra rent s.k.

Capstan-hjulet. (hjul av gummi som matar band).

 

Ta lite Isopropanol på en dammfri tygbit/trasa, håll runt ena hjulet, kläm åt lite grann så att det blir lite friktion, och snurra på hjulet.

I början kommer det något brunaktigt på trasan, och detta är SMUTS. Efter ett tag blir det svart, och detta är det översta lagret av

gummi som släpper. Det gör inget utan betyder bara att gummit som ändå skulle ha lossnat vid första rivstarten redan har

försvunnit, och du har fräscht nytt material att dra iväg på.

 

Isopropanol är även mycket bra att göra rent motorn med. Glöm inte att smörja lagrena i motor efter rengöringen. Tvätta och

smörj händerna efter rengöringen, eftersom Isopropanol är uttorkande för huden.

 

ISOPROPANOL finns bl.a. på Kjell & Company, och priset där är mycket konkurrenskraftigt..

 

 

Däckets egenskaper :

En annan sak som är mycket avgörande är däckets balans eller form. Om en fälg eller bakaxel inte är rak, kommer bilen obönhörligen att studsa fram när däcket greppar bra. Har du slitna däck så spelar det inte så stor roll men du vill ju ha däck med bra grepp. Alltså måste du se till att fälg och axel är rak.

Om de inte är det, rikta eller byt!

 

För att sedan kontrollera att självaste däcket är runt och därmed "balanserat" kan du först prova däcken.

Ett exempel på prov ser du i filmen nedan (180 MB stor fil).

 

De första 3 däcken i exemplet har mycket bra grepp men är inte tillräckligt runda. Vid prov på bil, kommer bilen att studsa. Alltså inte en speciellt kul bil att

köra, med glappande strömupptagning och usla väghållningsegenskaper som följd. Det sista däcket i filmsnutten är i det närmaste perfekt.

Det lilla "wobbel" som syns beror på testfälgen och tydligt är att de 3 första däcken inte är bra.