Motorfakta

Motorfakta

 

En bild över de olika motorerna, samt hur de benämns.

 

Övre raden, V1:

Denna motor är av s.k Inline typ (ligger i linje med karossen), och är den första som Märklin gjorde till

Sprintbilarna. Den har ett litet ankare (rotor) där trådlindningen ofta är bränd och kortsluten.

Motorn har rätt så dåliga prestanda, och är inte speciellt uthållig. Nya ankare går ej att finna och en trasig

motor (med trasig ankarlindning) går ej att rädda. En annan V1'a behöver skaffas, alternativt montera in en

V2-motor. (kan ibland kräva ett mindre sliparbete inne i schassiet).

V1-motorn fanns i Sprint-bilarna från 1967 och fram till ca 1969.

V1 finns i 2 varianter - Krondrev i plast/mässing (tidigare version), eller krondrev helt i plast (senare version).

 

Mellersta raden : V2

Även denna motor är av s.k Inline typ. Det är en förbättrad motor med större ankare (rotor) jämfört med V1. Bättre prestanda och är lite uthålligare mot långa

intensiva körningar. Denna motor började användas 1969 (kanske redan slutet -68) som en ersättare för V1. Om man tex lämnade in sin V1-bil på service,

var det inte ovanligt att motorn ersattes med en V2'a. Man lagade helt enkelt inte en V1-motor som var bränd.

V2 finns i 3 versioner - Piniondrev i mässing och stålfälgar, Piniondrev i plast och stålfälgar, och Piniondrev i mässing och kromade plastfälgar (Ferrari 312)

Nedre raden : SW , SideWinder

Denna motor innehåller samma magnet och ankare som V2, men ligger tvärställd jämfört med Inline-motorer. (åt sidan, kallas SideWinder).

Utväxlingen är annorlunda. Medan V1 och V2 har en utväxling som ger bilen motorbroms, så har SideWindern en mera direkt drivning.

Detta innebär att en SideWinder-bil normalt är snabbare i både acceleration och toppfart, men har klart längre bromssträcka.

SW-motorn till Sprintbilarna finns bara i en (1) version, men med olika bakaxeluppsättningar :

- Bakaxel med stålfälgar - - Bakaxel med stålfälgar/bakaxelkugg för blinkljus (Porsche 911 Polizei) - - Bakaxel med plastfälgar -