Grepp, Däck/Bana

    Märklin Sprint Racing Club

          MSRC - Världens största Märklin Sprint klubb

  Update:

2020-03-30

Däcksgrepp


En bil med bra motor behöver inte alltid innebära en trevlig körupplevelse. På grund av dåliga däck kan bilen sladda för mycket och bilen blir en ren mardröm att köra. Är de dessutom så dåliga att man bara står och spinner vid startlinjen så blir det svårt att imponera på någon.


Är däcken mycket gamla och hårdnade så är det inte mycket att göra annat än att handla däck.

Men har de lite mjukhet kvar kan det vara värt att försöka tvätta upp ytan igen.



Rengöringsmedel :

Ett bra rengöringsmedel ska göra rent däcken utan att försöra dem samt inte påverka lacken på bilen. 


Det bör heller inte ha en lukt som gör att man inte kan vara i närheten av bilen på flera timmar.


Den vätska som jag har funnit vara den mest lättarbetade, minst "förstörande", minst illaluktande, och dessutom väldigt bra att

ta bort färgavlagringar och liknande från karossen, är ISOPROPANOL.


Denna vätska brukar användas till att göra rent skriv/läs-huvuden i bandspelare, videoapparater odyl, samt att göra rent s.k.

Capstan-hjul. (hjul av gummi som matar band).


Ta lite Isopropanol på en dammfri tygbit/trasa, håll runt ena hjulet, kläm åt lite grann så att det blir lite friktion, och snurra på hjulet.

I början kommer det något brunaktigt på trasan, och detta är SMUTS. Efter ett tag blir det svart, och detta är det översta lagret av

gummi som släpper. Det gör inget utan betyder bara att gummit som ändå skulle ha lossnat vid första rivstarten håller på att 

försvinna och du har fräscht nytt material att dra iväg på.


Isopropanol är även mycket bra att göra rent motorn med. Glöm inte att smörja lagrena i motor efter rengöringen. Tvätta och

smörj händerna efter rengöringen eftersom Isopropanol är uttorkande för huden.


ISOPROPANOL finns bl.a. på Kjell & Company, och priset där är skäligt.



Däckets egenskaper :

En annan sak som är mycket avgörande är däckets balans. Om en fälg eller bakaxel inte är rak, kommer bilen obönhörligen att studsa fram när däcket
greppar bra. Har du slitna däck så spelar det inte så stor roll men du vill ju ha däck med bra grepp. Alltså måste du se till att fälg och axel är rak.

Om de inte är det, rikta eller byt!


För att sedan kontrollera att självaste däcket är runt och därmed "balanserat" kan du först prova däcken.

Ett exempel på prov ser du i filmen nedan.


De första 3 däcken i exemplet har mycket bra grepp men är inte tillräckligt runda. Vid körning med en snabb bil, kommer bilen att studsa.

Alltså inte en speciellt kul bil att köra, med glappande strömupptagning och usla väghållningsegenskaper som följd.
Det 4'e däcket i filmsnutten är bättre. Inte perfekt men bra nog.  

Det lilla "wobbel" som syns beror på testfälgen och tydligt är att de 3 första däcken inte är lika bra.




 

Bangrepp


Med en bra motor och bra grepp i däcken kommer man långt, men det gäller att även ha en hyfsat ren bana.


Medlem nr 175 har skickat resultatet från sitt test av rengöringsmedel för bandelar.

Bert behövde snygga till lite banbitar han köpt och provade olika rengöringsmedel och bedömde subjektivt både utseende, friktion och lukt.  Han testade:  Ajax Citron, Avfettningsmedel, Fälgrengörning, Klotter bort, samt T-sprit

Poäng sattes för varje egenskap där 1 är dåligt och 5 bra. Egenskaperna som bedömts är : A) Utseende  B) Friktion  C) Lukt

 

T-Sprit                           A) 3   B) 3   C) 2   Tot poäng 8


Avfettningsmedel          A) 1   B) 3   C) 4   Tot poäng 8


Ajax.Citron                    A) 1   B) 3   C) 5   Tot poäng 9

 

Fälgrengöringsmedel    A) 4   B) 4   C) 2   Tot poäng 10


Klotter Bort                    A) 4   B) 4   C) 3   Tot poäng 11

 

Vinnare : Klotter bort (tot 11 poäng). Går att köpa hos välsorterade järnhandlare. 


Personligen har jag använt följande lite förenklade metod :

Jag sköljer bandelarna i varmt vatten (inte hett) och tvättar dem sedan med Yes diskmedel och en Scotch-Brite svamp.

Sedan sköljer jag av delarna med varmt vatten, skakar lite, och sedan får delarna ligga på en handduk på golvet.

De torkar relativt snabbt eftersom de är lite varma. Annars får de lite hjälp från ytterligare en handduk.


När de är torra drar jag lätt med tummen och en smärgelduk (sandpapper) över stömledarnas "topp". Därefter dammsuger jag delarna för att få bort ev. rester. Nu är bandelarna fräscha och ger bra grepp, samt bra kontakt mot släpskorna.


Kom ihåg att din bana samlar damm vartefter tiden går. Det är inte fel att dammsuga den då och då så slipper du att damm gör dina fina däck hala eller att dammet kommer in i motorerna