BAKAXELN

    Märklin Sprint Racing Club

          MSRC - Världens största Märklin Sprint klubb

  Update:

2019-11-12


                                   

 Bakaxel/Bakvagn, rengöring, balans, fastsättning fälgar och smörjning


 

 Med perfekt strömupptagning från släpskorna och en nyservad och pigg maskin är förutsättningarna bra för att få en snabb bil.

 Detta kräver dock att även bakaxeln eller bakvagnen är iordninggjord. Och att fälgar och däck sitter som de ska.     

 

 

   


    En bakvagn är inte speciellt fräsch
    efter
35-50 år.  

   





     _______________________________________________________________________________________________________________________________________________


    PLASTFÄLGAR                                                                                             

    Har bakaxeln plastfälgar och sitter de lite löst? Dra av dem och notera hur
    lagrena ska sitta. (skåran inåt)
Gör rent axeln från allt hår. En gammal tand-
    borste är bra för att göra rent krondrevet.
Jag använder Isopropanol för all
    rengöring. Ultraljudstvätt är inte bra för kromet på platsfälgarna.


    Alla bakfälgar är påpressade eller ditknackade och sitter kvar pga greppassning.
    Om en plastfälg sitter löst så beror det på att den har spruckit. Limmas den fast
    igen så kan det
resultera i en bakaxel med obalans. Detta pga att axeln pressar
    isär fälgen så att fälgen blir lite oval. 

    Jag brukar därför sätta fälgen på axeln så att sprickan "glipar upp". Sedan limmar

    jag försiktigt i sprickan och tar sedan snabbt bort fälgen och håller ihop den tills
    limmet har torkat. Därefter borrar jag upp hålet med en 2,5 mm borr och slutligen  

    limmas fälgen på axeln utan risk för att pressas isär. 


    ___________________________________________________________________________________________________________


    STÅLFÄLGAR   

    Har bakaxeln stålfälgar kan axeln rensas från allt hår och tvättas med ultraljud
    eller i tex Isopropanol. Ska fälgarna tas bort kan man prova att dra/vrida av dem.


   
Ett bra verktyg är annars ett skruvstäd med en uppsågad väggkrok där fälgen
    “hängs
upp”. (Passar även för V1/V2). Med en lite spik som är lite smalare än axeln
    knackas axeln ut.
Ta emot axeln så att den inte faller hårt och blir skev.


     
    När fälgen knackas på plats igen så kan den ibland bli lite lös. Jag brukar därför
    först ge e
tt hammarslag längst ut på axeln så att den plattas till något.
   
    
    Varning :
Axeln kröks lätt med en studsig bakvagn som följd om man är oförsiktig.
    Knacka bara på axeländen när den ligger plant och fortsätt inte att knacka när
    axeln ligger jäms med fälghålet!
 


    ___________________________________________________________________________________________________________    


    OLJA
    När allt är rent så sätts en klick olja vid axelns båda lager. Därefter är det läge
    att
sätta dit däcken och sedan är baxaxeln klar för att monteras in i bilen.


   


    BALANS

    Att kontrollera balans kan kanske vara lite överkurs om bilen ska köras på en
    kort
bana men kan vara mycket viktigt så fort en bana är lite större. Bilar som
    lämnas på
service kontrolleras alltid. En gammal tömd SideWindermotor agerar
    som "balansvagga"
för att snurra fart på bakaxeln. Först utan däck för att se om
    axeln eller fälgarna kastar. Eventuell obalans åtgärdas.
Om allt verkar bra så
    provas det igen med däck. Optimalt är perfekt balans.
Vissa däck är tyvärr
    hopplöst obalanserade och bör inte användas på en snabb bil.     



    Kolla denna film för att se ungefär hur en bakaxel i hyfsad balans ser ut.
    Ser det ut att "vobbla" lite så beror det i detta fall på däcken som inte är perfekt runda.