BAKAXELN

    Märklin Sprint Racing Club

          MSRC - Världens största Märklin Sprint klubb

  Update:

2019-04-03


                                   

Bakaxel/Bakvagn, rengöring, balans, fastsättning fälgar och smörjning


 

 Med perfekt strömupptagning från släskorna och en nyservad och pigg maskin är förutsättningarna bra för att få en snabb bil.

Detta kräver dock att även bakaxeln eller bakvagnen är iordninggjord. Och att fälgarna sitter som de ska.     

 

 

   

    En bakvagn samlar på sig hår.

    Så är det bara.

    Hur ser den ut efter 35-50 år och

    hur fräsch är oljan?






    Har bakaxeln plastfälgar som sitter löst?

    Ta bort dem och notera hur lagrena ska sitta. (skåran inåt)

    Gör rent axeln från allt hår.

    En gammal tandborste är bra för att göra rent krondrevet.

    Jag använder Isopropanol för all rengöring. Ultraljudstvätt är inte bra för kromet.




   

   

    En plastfälg sitter löst pga att den är sprucken. Limmas den fast igen så kan det 

    resultera i en bakaxel med obalans. Detta pga att axeln pressar isär fälgen.

    Jag brukar därför sätta fälgen på axeln så att sprickan "glipar upp".

    Sedan limmar jag försiktigt i sprickan. Tar sedan snabbt bort fälgen och håller

    ihop den tills limmet torkat. Därefter borrar jag upp hålet med en 2,5 mm borr.

    Slutligen kan fälgen limmas på axeln utan risk för att pressas isär. 



   

    Har bakaxeln stålfälgar kan den rensas från allt hår och sedan läggas i ett

    ultraljudsbad. Sitter fälgarna löst så kan de limmas på plats. Eller så kan man ge

    ett hammarslag längst ut på axeln så att den deformeras lite. Sedan går fälgen

    att knacka på plats. Var dock försiktig eftersom axeln lätt kröks. Då är den bara

    att slänga eftersom det är hopplöst att försöka få den 100% rak igen.






   


    När allt är rent så sätts en klick olja där lagrena ska sitta. Därefter är det läge att

    sätta dit däcken och sedan är baxaxeln klar för att monteras i bil.






    Att kontrollera balans kan kanske vara lite överkurs om bilen ska köras på en kort

    bana men mycket viktigt så fort en bana är lite större. Bilar som lämnas in på

    service får alltid denna kontroll. En gammal SideWindermotor agerar som "vagga"

    för att snurra fart på bakaxeln. Först utan däck för att se om den kastar.

    Om allt verkar bra så provas det igen med däck. Optimalt är perfekt balans.

    Vissa däck är dock hopplösa och bör inte användas på en snabb bil/större bana.     






    Kolla denna film för att se ungefär hur en bakaxel i hyfsad balans ser ut.