MSRC Swapmeet 2017 24-26/3


 

Det är lite svårt att sammanfatta hela upplevelsen från detta Swapmeet i några korta enkla meningar men vi gör ett försök :)


Den korta versionen :

Torsdag - Några av oss anländer för att etablera oss och träffa vår lokala medlem Lars-Åke "LÅS" Svensson

Fredag   - Bygga bana, bygga bana, bygga bana, medlemmar från olika delar av landet anländer, bygga bana, mäta, koppla, testa.

Lördag   - Testa, köra, köra, köra, medlemmar kommer på besök, service, reparationer, köra, köra, köra. Klassracing!

Söndag  - Sova ut, riva bana, packa delar, köra köra köra (bil hem).


Den något längre versionen :                                                        

Jag vet inte vad det är för fel på oss men det går inte att låta bli att vidareutveckla saker och ting. Märklin Sprint har funnits sedan 1967 och ”ända” fram till 1982 och fungerar ju ganska bra. Men de glömde bort ett par viktiga saker ; kurvan för 8-spårigt som då borde ha hetat 1281, samt sladdzoner. De förutsatte helt enkelt att alla älskar staket och att ingen har fler än 5 kompisar.

Kalle M ansåg att detta inte är acceptabelt och har redan tidigare designat ett

kurvsystem där befintliga kurvor kan användas till en 8-spårig bana.

Här i årets banlayout hemma på Kalles matbord : 







Därtill har Kalle lagt ned 100-tals arbetstimmar för att tillverka anpassade sladdzoner. Många var vi som var lite tveksamma till om detta verkligen skulle fungera bra, men ack den som tror att Kalle gör något som inte är ungefär 140% genomtänkt........

Perfekt passform och modulärt för att kunna

passa vilken banlayout som helst.

Sladdzonerna testades först hemma hos Kalle.






Från en trevande byggstart på fredag morgon kl 10 till en fullblodig bana 16 timmar senare. Varje bandel genomgår en kontroll så att vi inte bygger in onödiga fel i vår bana. Total resistans per spår är under 4 ohm. 56 meter lång med ca 180 skarvar! Provar man att mäta sin bana därhemma så förstår man skillnaden på en "leksaksbana" och en tävlingsbana. Färdig för provkörning 2 på lördag morgon. Somnade 7!





















 

Under lördagen kom flera medlemmar på besök dels för att prova  en storbana, dels för lite servicehjälp mm. Jönköping stannade till långt in på kvällen/natten och vi är mycket tacksamma för den extrahjälp vi fick som kurvvakter.


Som vi säger varje år ; det här var nog den bästa bana vi hittills byggt! Faktum är att sladdzonerna var fantastiska och bilarna gömde sig aldrig bakom staket eller påverkades av staket. Mycket bra och sannolikt något vi kommer att fortsätta med.


Tack alla som var med och som gjorde denna träff möjlig!


Vi som var där :





















Snabbaste varvtid i fjol (2016) togs med en Porsche 917 med tiden 18,116 sekunder. I år var banan längre och snabbaste tid blev 21,260 sekunder, nu med en Ferrari 312 följd av en McNamara som var "hela" 3 hundradelar långsammare. Close racing som LÅS alltid säger :) 


Kontroll av bandelar, Anton och Micke O.
Fredag morgon, tom lokal
Spår 7 och 8 påbörjad och riktning för långrakan bestämd
Pierre W, Lelle och Tony
Samarbete.... Ca 35 mt lagd och snart ca 15 % färdig bana
Hmmmmm. Ser fett ut!
Mätning. Resistansen ska vara så nära 0 som möjligt. Under 5 ohm kan vara ok.
Pierre
Tony
Kalle
56 meter 8-spårigt
Näst intill obefintlig resistans.
Sidovy
Staketlöst. Endast sladdzoner!
We did it !!!!
Finmiddag på Limmareds lokala pizzeria. Mästerlig service!
Poängfördelning efter samtliga klasser. Mest svart vinner!!
2 vackra pokaler som numera står hos en alltid lika ödmjuk medlem i Skälby, Järfälla :)

KLICKA PÅ BILDSPELET FÖR STÖRRE BILD

ORT

Namn

Namn

Namn

Namn

Placering

Järfälla

Lasse D

Tony H

Kalle M

Anton M

1 - 2 - 3 - 4

Bromölla

Janne R




5

Olofstorp

Peter W




6

Limmared

Lars-Åke "LÅS" S




7

Ängelholm

Micke O




8

Mora

Pierre W




9

Borlänge

Anders D

Anki



10

Solna

Lelle P




11







Jönköping

Evert K

Anders K




Falkenberg

Lars E





Laholm

Lars Göran L

Pia