Bra däck. Och lite till.......... Däcken kan avgöra ett race! Så enkelt är det. Originaldäck är tillverkade mellan 1967 och 1982. Det nyaste är alltså i nuläget (2021) snart 40 år gammalt Är det något att ha på bilen? Knappast! Det som gäller är nya däck och då finns det s.k. reprodäck. (Reproduktion).
Det blir aldrig bättre än den svagaste länken!
* Rent, smort och servat motorpaket * Rätt injusterade släpskor/släpskofjädring * Ren och smord baxaxel/"Växellåda" med lagom spel och med fräscha drev. * Bakfälgar som sitter fast och försedda med bra bakdäck. (bra bakdäck = bra grepp och bra balans) * Framfälgar som snurrar fritt.
Hur du kommer dit (förutom motor och släpskoservice) varierar men lite förenklat : * Sidewinder : Lyft ur bakaxeln och gör rent från hår och gammal olja/smuts * V1/V2 : Se till att alla kuggar och axlar är hela, rena och smorda. * Ta bort de gamla bakdäcken. Går det relativt lätt att ta bort dem så finns det fortfarande lite mjukhet kvar. Kan istället användas fram beroende på modell. * Skär bort gjutskägg (det brukar finnas en “pigg” på plastfälgarnas "rygg"). Kan ibland även finnas på metallfärlgar. * Ta försiktigt bort ett framdäck. Klipp hellre av ett hårt däck med en avbitare så att inte plastpiggarna på “framvagnstornet” går av. * Avlägsna gammalt hår o.dyl. bakom fälgen så att framfälgen snurrar bra. Det finns mera att tänka på men detta är grunden. Resten får vi spara på. Alla kan ju inte komma först när vi träffas! :)
|