Linda ankare



Reparation av ankarlindning

Anders Johansson, medlem nr.183, har arbetat fram en metod som fungerar mycket bra gällande att reparera ett "brunnet" ankare. Det finns säkert många

som provat på detta, och det finns säkert lika många varianter på att utföra reparationen.


Denna procedur är den första som vi har fått in, och vi vet att det fungerar bra. Anders själv berättar :

Det är en riktigt skön känsla om man får snurr på en gammal bränd motor, men jag vill påpeka att det är viktigt att hela motorn är i bra trim om man skall få ett gott resultat. Nya kol, fin kollektor och en kolhållare i fint skick är lika viktiga detaljer som ett vällindat ankare.

Jag håller fortfarande på och testar mig fram till en optimal lindning men om du lindar 300 varv med 0,1 mm trådtjocklek så får du en motor som är ganska lik en originalmotor i karaktären. Jag använder lackad koppartråd från ELFA. De finns på nätet och säljer även till privatpersoner.



Ta ut ankaret ur motorn.

 

Framför kollektorn sitter en bricka och bakom kollektorn sitter det en isolerskiva.

Isolerskivan är oftast sönderbränd, men det är enkelt att göra en ny av tjockt papper.

Kollektor och bricka plockas bort från ankaret


Rensa ankaret från den gamla lindningen. Var noga med att kolla åt vilket håll tråden

är lindad så att du lindar den nya tråden åt samma håll.


Linda ny tråd runt spolarna.Den yttre trådstumpen på spole 1 skall lödas ihop med den

inre från spole 2. Ett tips är att du lindar exempelvis 20 varv på spole 2 och sedan löder

ihop trådarna från spole 1 och 2.

Sedan lindar du resten på spole 2 så slipper du ha så mycket lösa trådar som är i vägen.


Du ska gå tillväga på samma sätt med alla spolarna dvs att du löder ihop ytteränden med

nästa spoles innerände.


Montera isolerskivan och tryck tillbaka kollektorn på plats. Tapparna som trådarna skall

lödas på skall vara mittemellan spolarna.

OBS !! Det är ett kritiskt moment när trådarna skall lödas mot kollektorplattorna. Det är

väldigt lätt att värma för hårt med lödkolven så att plasten i kollektorn smälter.

Men eftersom trådarna är förtennade från den tidigare lödningen så skall det säkert gå bra.   

Ta en pincett och vira trådarna några varv runt respektive tapp. Löd sedan fast trådarna.

Har du tryckluft tillgänglig så är det perfekt att kyla med, i annat fall får du blåsa med munnen.


Nu är ankaret klart för montering i en motor. Montera den lilla brickan och fixera trådarna med en

lack eller målarfärg. Jag tror inte man ska använda en färg med alltför starka lösningsmedel i

eftersom det är risk att den löser upp lacken på koppartråden.

Jag använder en inomhusfärg att fixera trådarna med och det har funkat bra.


 



Lycka till!