FRAMVAGNEN

    Märklin Sprint Racing Club

          MSRC - Världens största Märklin Sprint klubb

  Update:

2020-08-28

 Framvagnen. Rengöring och reparation av trasigt "torn"

 

 Alla delar av bilen är viktiga och det gäller även framvagnen. Några vanliga fel :

 
 * Däcken är stenhårda och bilen låter som en skördetröska när man kör

 * Däcken är obalanserade och bilen småstudsar när man kör

 * Däcken snurrar inte alls pga att hår har fastnat bakom fälgen

 * Osmord axel gör att det snurrar trögt eller låter illa.

 * Ena hjulet "hänger" pga att en tapp har gått av där framvagnen sitter infäst i schassiet


 Det är inte helt ovanligt att en bil kan få helt andra varvtider efter att framvagnen har fått sig en genomgång. 


     _______________________________________________________________________________________________________________________________________________


    3 olika framvagnar                                                                                         

    Det finns 2 olika "långa" framvagnar och den längre sorten finns med antingen stålfälgare eller med plastfälgar. Den korta har alltid stålfälgar.

    * Kort framvagn/stålfälgar sitter på : Mercedes Monoposto, Ferrari Supersqualo, Porsche Carrera 6, BMW Lola och Chapparal.  1

    * Lång framvagn/stålfälgar sitter på Jaguar Etype, Porsche 911 och Mercedes C-111

    * Lång framvagn/plastfälgar sitter på Ford McNamara, Lola T222, Porsche 917, 935/936, BMW 2002/320 samt Ferrari 312.
    



    Defekt framvagns"torn"

    Efter mängder av krockar och avåkningar kan framvagnen ha fått så pass mycket stryk att plasttappen på det ena tornet har gått av.
    Framvagnen sitter då inte som den ska och bilen blir inte lätt att köra. Reparationsprocedur:
   

             Skär bort eventuell rest av tappen                      Borra ett hål där tappen har varit, ca 3 mm djupt                Limma in en bit metalltapp ca 5 mm lång   












    Självfallet är det viktigt att hålet blir centrerat eftersom det ska borras en bit in i tornet. Diametern på borr väljer du själv utefter vad du har för ny tapp att
    sätta dit. Bra är om du kan hitta en rund spik, nubb eller stift med diameter på ca 1.5-2 mm. Du kan även måla tappen så att den stämmer med bilen.


   

    När framvagnen ska sättas på plats så behöver                  

    "tungan" böjas undan lite lätt men var försiktig!!

    Den går lätt av om den böjs för mycket.                             En skadad tapp på en Ford McNamara                                                  Lagad!!



   






  


    ___________________________________________________________________________________________________________


    SNURR !!  

    Man ser lätt att de flesta hade heltäckningsmatta förr. Eller husdjur och småsystrar. Det brukar vara gott om matthår, hundhår eller hår från Barbiedockor

    bakom framfälgarna och detta gör att de inte snurrar särskilt lätt. Här får man envist sitta och pilla med nålar, pincett odyl tills hjulet snurrar lätt.
    Avsluta gärna med en klick olja. 


   ___________________________________________________________________________________________________________    


    Däck

    Hårda däck på bakaxeln gör att bilen knappt går framåt. Hårda däck på framvagnen gör att bilen låter mycket. Om däcken är hårda eller har obalans (kastar       mycket när du snurar på dem) så behöver de bytas. Det går bra med begagnade däck så länge de är så pass mjuka att de kan monteras utan att riskera att  
    framvagntappen bryts av. Är de gamla däcken stenhårda? Klipp hellre bort dem för att slippa riskera att tappen bryts av.
    Och........ Innan du monterar däck på plastfälgar (gäller både framvagn och bakvagn) så skär du bort den lilla gjutresten som finns på fälgen.

 

    Även stålfälgar kan ha gjutskägg även om det är sällan som man råkar ut för det. 
    Ena framdäcken på min Etype kastade något enormt.
    Jag tog bort det och fick se denna lilla gjutrest.