Balans



En annan sak som är mycket avgörande är däckets balans. Om en fälg eller bakaxel inte är rak, kommer bilen obönhörligen att studsa fram när däcket
greppar bra. Har du slitna däck så spelar det inte så stor roll men du har ju självklart bra däck med bra grepp. Alltså måste du se till att fälg och axel är rak.

Om de inte är det, rikta eller byt!


Nästa avgörande faktor är däckets "rundhet".

* Original               Så gott som alltid mycket bra balans men dessvärre sällan bra grepp. Gummit är helt enkelt för gammalt.

* Repro                  Det finns flera tillverkare. En har fantastiskt runda däck men inte jättebra grepp. En annan har bra grepp men de är inte tillräckligt runda.

* BÄST                   MSRC har valt att använda R-däck (R som i racing). Superbra grepp och till 99% alltid med bra balans. Lite dyrare men helt klart Vinnare!



Ett däck med dålig balans gör så att en snabb bil kommer att studsa. Det kan till och med studsa så illa att bilen hoppar ut ur spåret. 

Alltså inte en speciellt kul bil att köra med glappande strömupptagning och usla väghållningsegenskaper som följd.


                                       
                                                                                         
 
                                                                                                    Test av några däck med obalans