Gashandtag, lite teori, tankar och tips : Grunden : Spåret matas med likspänning (+ och -) på ca 12-14 V (volt). Om både + och - gick direkt till spåret så skulle bilen gå med full fart så fort den lades i spåret. För att kunna reglera farten så är även ett gashandtag inkopplat. Den ena matningen går därför från transformatorn via gashandtaget och sedan till spåret. I gashandtaget finns ett motstånd. Allteftersom man gasar så minskar motståndet och mer kraft blir över till bilen som går snabbare och snabbare. Vid full gas (noll motstånd, dvs 0 ohm) så går bilen för full fart. Märklin gjorde 2 olika sorters handtag * Det lilla gråa eller röda handtaget som ingick i alla grundset. Modellnummer 1590 (grått) eller 1591 (rött). * Det stora handtaget med inbyggd broms. detta såldes endast löst och finns bara i grått. Modellnummer 1594. Det lilla handtaget är vanligast men enligt många inte speciellt kul att använda. Storleken är kanske mest anpassad för mindre händer och alla gillar inte att gasa med tummen. En liten finess är dock att avyckaren kan ställas i olika lägen om man tex vill köra mot sig själv med en bil på det andra spåret. Tyvärr innebär det även att handtaget kan fastna. En bra idé kan därför vara att skära eller fila bort "taggarna". Hög- eller lågohmigt : Det som är gemensamt mellan alla gashandtag, oavsett fabrikat och oavsett ohm-tal, är att bilen står still vid noll gas och presterar maximalt vid full gas. Det som skiljer sig mellan olika gashantag är hur bilen reagerar i lägena däremellan. Jämför gärna med en riktig bil. Noll gas innebär att bilen står still, full gas innebär att den går för fullt. Om din gaspedal skulle behöva tryckas ner en hel meter så skulle du få trampa en hel del och det tar faktiskt tid att komma till full gas. Å andra sidan skulle det vara lätt att hitta många olika mellangaslägen vilket kan vara bra i kurviga eller korta partier.
Om det endast vore 1 cm mellan min och max, så skulle det vara oerhört svårt att finjustera farten. Men det skulle gå snabbt att komma till läget för fullgas. Principen med ett gashandtag är likadan. Kör du en långsam bil så gör det inget om det är lite svårreglerat; du kör ändå mest full gas. Är det en snabbare bil så vill du helst att gashandtaget är lite "förlåtande" och att det inte gör så mycket att du inte har avtryckaren i ett exakt mellanläge. Till långsamma bilar så går det alltså bra med ett lågohmigt handtag men till snabba bilar kan det vara lämpligare med ett högohmigt handtag. Vad blir bäst? Beroende på hur "vagnparken" ser ut så kan det vara lämpligt att ha olika gashantag. Märklins gashantag ligger på ca 40 Ω vilket är tänkt att vara ganska lagom för Sprint-bilarna. Personligen använder jag ett Parma-handtag på 25 Ω till Sprintbilarna och det känns riktigt bra. Kör jag däremot med snabbare bilar från tex Scalextric, Ninco, Fly o.s.v. så byter jag görna till ett gashandtag med högre ohm-tal. De blir annars mycket svåra att hantera. Normalt använder jag då ett Scalextric-handtag (med Sprint-koppling förstås), på ca 60 ohm. Kvalitet : Alla handtag kan gå sönder eller börja glappa. Speciellt om en frustrerad förare kastar det i golvet. Se gärna till att ha några i reserv så går det snabbt att komma igång igen. Under 90-talet använde vi Tyco-hantag eftersom de var billiga, men de höll inte speciellt länge. Antingen började de glappa i avtryckaren, eller så gick fjädern av. De är kanske bättre numera.... De dyrare Parma-handtagen är mycket bra men kan passa lite dåligt i små barnhänder. Man får helt enkelt välja om man ska ha några få dyra eller att ha flera billga. Bygga om till Märklin Sprint : Oavsett vilket annat fabrikat av handtag du väljer så är det bara att kapa kabeln på det nya handtaget samt på ett originalhandtag och skarva ihop. Vilken som blir plus eller minus ska inte spela någon roll. Om ditt nya hantag har 3 kablar så har det inbyggd broms. Ska bromsen fungera så behöver det kopplas ihop med kablarna till Sprints bromshandtag 1594. Ska det ersätta det lilla Sprinthandtaget så är det bara 2 av de 3 kablarna som ska användas. Det gäller dock att hitta rätt 2 kablar.…. För att finna rätt kablar så måste man mäta motståndet (ohm, Ω). Du klipper kablarna och frilägger ändarna och sedan ska du finna de 2 kablar som har oändligt motstånd mellan sig utan gas och minskande motstånd ju mer du gasar. Vid full gas ska det vara 0 eller mycket nära 0 ohm. Då har du hittat dem. |